Vardag

"Semestern" gick, sommaren gick men kom tillbaka. Veckorna med Jimmy o Åbykliniken gick i ett sus. Hans lärlingar Nicke o Mangan är lite småroliga - piff o puff. Mats P är tillbaka! Första veckan med 40 häst inbokat låg jag till sängs, knaprade PC o gnällde över värkande bihålor. Jag tror (jag tror jag börjar tro på det iaf för Christian Stockelberg säger det alltid så fort han ser mig) "att man KAN INTE va sjuk när man är hovslagare", man har helt enkelt inte tid. Säg det till dem fem ton snor och slem som höll på att spränga mitt huvud den veckan. 
Men vilka andra yrkesgrupper skulle egentligen ha tid att vara sjuka?
 
I lördags (snorig men värkfri) var det så dags för klubbens (Vaengurs) klubbmästerskap. Jag och Kolan skulle trotsa gamla händelser på ovalbanan. Med tanke på hur han varit på banor tidigare kunde det ju bara gå bättre. Vi red ett lite lojt töltuttagningsprogram men tog oss till final. Gränsen mellan spänd, passtaktig o alldeles för het och mjuk flott o ren var hårfin. Till finalen var jag mer taggad, såg fram emot det. De andra hästarna gjorde Kolan piggare. Folk säger att det inte syntes men ett par gånger försökte den gamle Kolan dra ett par repor, mer är fem steg i hans egna tempo ger mig fem varvs bromssträcka =)..  Vi slutade tvåa och klubbmästare. En mer komfortabel häst får man leta efter. Han är stabil, glad, arbetsvillig, mjuk och ännu piggare sen jag skodde honom med silikonsulor när han vet att det aldrig gör ont hur och var han än springer. Jessica har till o med tyckt att han varit lite för pigg ibland.. Kolan kom ihåg bromsen annars tar mamma ur silkonet.

Idag ringde klockan 05.15, tassa upp, inte väcka prinsen (Axel) som sovit oroligt inatt. Vem vet om han drömde mardrömmar om en trimmer som kom o tog hans hår (hans far klippte honom nämligen den dagen). Alingsås 07.00, oljelampan i bilen skrek ända från Göteborg men jag höjde volymen på radion, bad en bön om att motorn inte skulle skära o trampade på gasen. Jag ville inte vara sen. Inte med en så punktlig praktikvärd. Man ska väl värna om organiserade hovslagare, typiska ickehovslagare.. Lång dag idag. Mycket jobb, ringskor, fånghäst, galet fullblod som sprängde fyra linor, ardenner som visst var en nordsvensk dock med 200 kilos övervikt. Största utmaningen var att få den damen att lyfta på benen. Jag testade allt! Obehag, styrka (haha.. men vad är det mot en dam på 800? kilo?!) sen gav jag upp gick fram klappade tanten i pannan o tänkte att hon var ett jävla as, återvände till tassen o det underbara fruntimret kastar upp hoven. Tänk att jag om nån borde veta att ju snällare nån pratar med mig ju lättare är jag att ha att göra med - kvinnor är kvinnor.
 
Så blev klockan även denna kväll för mycket.

God natt gott folk!


Nyskodd Athena


Smider skor av konkavjärn till häst som ALLTID lyckas trampa av sig.


Varmskoning.


Resultat, onitat och oputsat än så länge men skorna är på plats.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0